Camp, Ice skating and Christmas - Reisverslag uit Gordons Bay, Zuid-Afrika van Eline Berg - WaarBenJij.nu Camp, Ice skating and Christmas - Reisverslag uit Gordons Bay, Zuid-Afrika van Eline Berg - WaarBenJij.nu

Camp, Ice skating and Christmas

Door: Eline

Blijf op de hoogte en volg Eline

29 December 2015 | Zuid-Afrika, Gordons Bay

Tis al weer een hele tijd geleden dat ik een verslag heb geplaatst. Kwam er allemaal net niet van, maarr hier istie!

Twee weken geleden zijn we op kamp geweest met de big girls. 5 meiden van 11-16 jaar. Thuis kamperen we al jaren dus vond het super leuk om het nu met de meiden te doen. De 1e dag, woensdag, kwamen we ’s middags aan. En ja, voordat je het weet liggen er 3 tenten uitgestalt en niemand snapt hoe het moet Uiteindelijk per tent gedaan, en warm dat het was. Dus dan weer even in de schaduw, dan weer opbouwen en zo stond ons kamp na 2 uren hard werken klaar. Onze camping lag aan het strand, dus daar gingen we gelijk heen!! Ondertussen zou aunti Lizan het eten voor de braai gaan klaarmaken. De golven waren heel hoog, het was best gevaarlijk. Je kon echt niet zwemmen. Toen gingen we braaien. Dat was echt heel lekker. Als toetje marshmallows geroosterd. Als Nederlander denk je dan, hup lekker spelletjes doen voor het slapen gaan, je plant het soort helemaal vol. Maar ze hadden zelf al genoeg te doen. Lezen, bij het vuurtje zitten, ook prima:)

’s nachts... berekoud!! Echt ik miste mijn dikke dekens. En de kinderen ook. En aunti Lizan ook, en ja, die wilde het plaid van een van de kids erbij hebben. Sunt voor dat kind, heb mijn plaid daar maar aan gegeven en tiendubbeldikke kleren aangeslapen en dat ging ook prima:). Ook wilde ze een meisje dat bij mij in de tent lag bij haar in de tent, zodat ze het wat warmer had, dat heb ik gelukkig kunnen voorkomen want dat is helemaal niet leuk voor dat kind haha. Maar ze was nogal bevelerig tegen de kids over zulke dingetjes.

De volgende ochtend een mooie wandeling gemaakt, gezwommen, pasta klaargemaakt, en ’s avonds verstoppertje in het donker gedaan. Spannend is dat , vond het zelf ook nog heel leuk! Daarna zijn we naar het strand gegaan waar het pikdonker was. Je zag duizenden sterren boven je, en de witte schuimkoppen van de golven voor je, wauw! Daarna geslapen en de volgende dag inpakken en naar huis.

Weekje later, geniaal, kinderen die voor het eerst op het ijs gaan! Schuifel schuifel, de rand van de ijsbaan heel goed vasthoudend. Roepend dat het verry dangerous is. ‘Aunti give me a hand!’ Handen hadden we tekort want allemaal wilden ze heel graag leren schaatsen. En zonder hand, durfden ze niet los van de rand en bleef het bij stappen Maar dat stappen ging steeds sneller en uiteindelijk werd er ook echt geschaatst, superleuk!

Dit weekend ook opgepast op de small boys omdat hun aunti op vakantie is. ’s Avonds rugby op het veld, dat is hier echt de hoofdsport en voetbal komt op nummer 2. De kids deden heel fanatiek mee Er is ene nieuw jongetje van 7 bij, en die is voor niemand bang. Beukt tegen iedereen aan, ook de grootste jongens. Hij kon er alleen no way tegenop en viel iedere keer weer op de grond. En toch bleef hij maar doorgaan haha, iedereen vond het wel komisch. Toen we even een rust hadden, gebeurden er wat rare dingen waar de aunties ons al over verteld hadden. Veel van de kids zijn misbruikt en als ze dan boos worden op elkaar (of soms gewoon voor de grap) gaan ze aan elkaars middelste zitten. Ik schrok echt toen ik het zag en ben heel boos geworden. Het gebeurd gewoon onder je ogen, je kunt ze echt niet alleen laten. En 5 minuten later, hup weer verder rugby en alles vergeten.

Enn ja de drukke kerstdagen zitten er weer op.. en het was heel mooi! De hele kerstdag zouden er amper aunties van beneden zijn, dus best wel spannend hoe het zou lopen. Ook hoe het zou lopen met de kids, want normaal vier je kerst natuurlijk met je familie en die was er niet. Sochtends zijn we naar de kerk geweest, smiddags spelletjes op het veld gedaan en om 4 uur een kerstviering in de barn met zingen, stukjes en verhaal. De kinderen hadden zelf heel stukjes voorbereid, was echt heel leuk. Zelf een lied zingen met een dansje, stukjes uit de Bijbel naspelen, van alles werd er gedaan. We hebben het kerstverhaal verteld met het filmpje van de zandtovenaar erbij, heel mooi. Ook veel kerstliederen gezongen. Met het team hebben wij ‘de Here zegent jou’ toegezongen. Het was een Nederlands lied, maar lijkt heel veel op Afrikaans dus ze begrepen het wel en zongen hem de volgende dag ook zelf Aan het eind waren ze best wel druk, het was natuurlijk ook een hele andere dag dan normaal. Toen heeft iedereen even wat voor zichzelf gedaan en hebben wij het kerstdiner opgewarmd wat we de dag van te voren gemaakt hadden. Buiten hebben we gepicknickt met een lopend buffetje en daarna home alone gekeken, wat ze heel grappig vonden. Daarna was iedereen , ook wij, moe en lagen we al gauw in ons bedje. Het was een mooie dag. Tweede kerstdag hebben we een kerstdinertje bij de mac gedaan, je moet toch wat haha :p

Nu ga ik zometeen naar de big girls unit tot morgenochtend want die aunti heeft ook vakantie. Vanmiddag denk ik even naar de winkeltjes en een ijsje eten, we zien het wel Heb helemaal geen besef dat het bijna oud en nieuw is met die hitte, en gewoon het hier zijn. Maar wens jullie allemaal een hele mooi en gezond 2016 toe!

• 29 December 2015 - 12:59

Rianne:

Ha Elien, wat een leuke en enthousiaste blog! Heerlijk om te lezen. Je hebt hele gezellige dagen gehad! Echt fijn dat je zoveel voor de kinderen daar kunt betekenen. Ik geniet met je mee als ik je verhalen lees.

Voor jou ook fijne dagen! Ik ben benieuwd hoe jullie oudejaarsdag/nieuwjaarsdag gaan vieren!

Heel veel plezier!
    Liefs Rianne

• 29 December 2015 - 13:15

Ada:

Ha lieve Elien,

Leuk om weer een blog van je te lezen!
    Een bijzondere kerst dit jaar... Erg mooi om te lezen hoe de kinderen (&jij;) genieten!!
    Zeker raar om zo in die hitte naar oud& nieuw toe te leven, heel anders.

Geniet nog van alles daar! En jij en alle mensen daar ook een heel goed en gezond nieuw jaar gewenst!

Dikke knuffel!

• 29 December 2015 - 18:56

Hannie Holl:

hoi Eline,
    leuk weer wat van je te horen.zei pas al tegen je moeder dat ik je berichtjes miste.ik begrijp wel als ik het zo lees dat je het prima naar je zin hebt.
    we wensen je een gezond en gezegend 2016 toe.
    groetjes van gerard en hannie

• 29 December 2015 - 19:44

Anneke:

Hoi Eline,

Leuk om weer wat van je te lezen. Je maakt veel mee daar. Kerst en oud en nieuw is zeker raar met die temperaturen.

Veel succes verder en ook een goed 2016 gewenst van ons uit Nieuw-Lekkerland

• 29 December 2015 - 19:46

Peggy:

Wat super leuk om te lezen. Ook al wist ik al veel, zo n samenvatting van afgelopen tijd is echt leuk. Camping live.. Ook daar. Goed al die camping ervaring die jij al had. Alleen pikte ik de dekens niet van jou ha ha. Vreemd cultuurtje daar!
    Eerste twee maanden zitten hoe dan ook vol ervaringen en mooie momenten. Ik hoop dat de komende maanden ook goed zullen zijn.
    Liefs uit de tempelierstraat. Xxx

• 29 December 2015 - 22:18

Tante Arina:

Hallo Eline,
    Leuk je blog weer te lezen, als je ergens aan begint is het de kunst om het vol te houden.
    Wat een ervaringen maak je weer mee, het zal inderdaad een rare kerst zijn geweest met zulke temperaturen, geniet er maar van hier zou je de winter ook niet missen, de temperaturen bij ons is voorjaars. Je heb al lekker een voorproefje van vakantie gehad, wat natuur aangaat, want je bent toch met je werk bezig. Ga zo door Eline en wees er voor de kies en maak hen blij. Jij mag daar een middel voor zijn. Wij wensen je een fijne jaarwisseling met zomerse temperaturen. Xxx van allen.

• 02 Januari 2016 - 13:08

Wouter Jan Schouten:

hoi Eline,

Spannende avonturen hoor daar in Zuid Afrika, ben (soms) best een beetje jaloers op je dat je zoveel nieuwe ervaringen opdoet. We hebben je wel gemist bij het kerstdiner dit jaar maar dat komt wel weer goed. Jij had een kerstdinertje bij de mac las ik, ook niet verkeerd zouden onze jongens zeggen....
    groeten en tot de volgende blog....